Kalendarz roku przedszkolnego 2020/2021, kalendarz uroczystości, imprez i wycieczek będzie dostosowany do aktualnych wytycznych MEN, GIS, MZ w związku z obowiązującymi przepisami
Kalendarz roku przedszkolnego 2019/2020
WRZESIEŃ
- Rozpoczęcie roku przedszkolnego
- Pożegnanie lata - powitanie jesieni, święto ziemniaka, początek astronomicznej jesieni
- Dzień Przedszkolaka
PAŹDZIERNIK
- Nasza Pani jest kochana - Dzień Edukacji Narodowej
- Dzień Policjanta
LISTOPAD
- Dzień Zmarłych - wycieczka - zapalenia zniczy na cmentarzu
- Święto Niepodległości Polski, wycieczka do miejsc pamięci narodowej
- Andrzejki - wróżby andrzejkowe, wspólna zabawa
GRUDZIEŃ
- "Mikołajki" - spotkanie z Mikołajem
- Spotkanie wigilijne - kolędowanie
- Początek astronomicznej zimy STYCZEŃ
- Zabawa karnawałowa, kostiumowa - tańce, zabawy
- Uroczystość - Dzień Babci, Dzień DziadkaLUTY
- Tłusty Czwartek – degustacja pączków
- Walentynki
MARZEC
- Dzień Kobiet i dziewczynek w przedszkolu
- Dzień Wiosny, święto radości, odprowadzenie Marzanny. Witamy Panią Wiosnę wspólną zabawą
KWIECIEŃ
- Dzień Ziemi - Światowy Dzień Ziemi – sprzątanie placu przedszkolnego
MAJ
- Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja
- Dzień Strażaka - z wizytą u strażaków
- Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty
CZERWIEC
- Uroczystość z okazji Dnia Dziecka
- Początek astronomicznego lata (piknik)
- Zakończenie roku przedszkolnego
Plan spacerów i wycieczek 2019/2020
Wrzesień
- „ Bezpieczna droga do przedszkola” –spacer; Poznanie ulic i dróg oraz niebezpieczeństw jakie mogą spotkać dzieci podczas przychodzenia do przedszkola.
- „W sadzie”- wycieczka; Zdobywanie wiadomości drogą obserwacji, doświadczeń i spontanicznych spostrzeżeń.
- „W ogrodzie”- wycieczka; Zapoznanie dzieci z grupami roślin: ozdobnych i warzywnych. Kształtowanie pojęć :drzewa, krzewy.
- „Park w końcu lata”- wycieczka; Obserwacja wyglądu drzew liściastych, iglastych i innych roślin oraz pogody.
- „Na skrzyżowaniu ulic”- wycieczka; Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Obserwacja ruchu ulicznego.
- „Na posterunku”- wycieczka. Zapoznanie z pracą Policjanta. Rozmowa o pracy. Oglądanie radiowozu , akcesoriów potrzebnych do pracy.
Październik
- „W kinie” – wycieczka do kina i na salę zabaw.
- „Park jesienią”- wycieczka; Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią (żółknięcie liści, wiatr, niższa temperatura, zachmurzenie). Porównywanie ze spostrzeżeniami z poprzedniej wycieczki.
- „W bibliotece”- wycieczka; Uczestnictwo w lekcji bibliotecznej. Oglądanie księgozbioru , wypożyczenie książki do wspólnego czytania w przedszkolu.
Listopad
- „Na cmentarz”- wycieczka na cmentarz; Odszukanie grobów pochowanych żołnierzy, oddanie czci , zapalenie zniczy.
- „Miejsca pamięci” – wycieczka do miejsc pamięci na terenie Wisznic, zapalenie zniczy.
Grudzień
- „Dbamy o ptaki”- spacer; Obserwacja zachowań ptaków zimujących w naszym kraju. Przypomnienie o dokarmianiu ptaków w zimie.
- „Przed świętami i sylwestrem”- spacer ulicami; Obserwowanie odświętnych dekoracji , obserwowanie ruchu, przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- „Święta tuż ,tuż”- spacer; Podziwianie świątecznego wystroju. Kolędowanie przy żłóbku w parku.
Styczeń
- „Park zimą”- wycieczka; Obserwacja wyglądu parku, drzew, krzewów. Porównywanie wyglądu parku w zimowej szacie z obrazem zapamiętanym podczas wycieczki jesiennej.
- „Śniegowe budowle”- spacer na skwerek; Budowanie lepienie bałwana. Przypomnienie o odpowiednim ubieraniu się na zimowy spacer.
- „Drzewa w zimie”- spacer na skwerek; Podziwianie oszronionych drzew.
- „Zimowy spacer po parku” spacer; Podziwianie krajobrazu .
Luty
- „Zabawy na śniegu”- spacer na skwerek; Rzucanie śnieżkami do celu: drzewa. Przestrzeganie przed niebezpiecznymi zabawami na śniegu.
- „Jaki kolor ma śnieg”- spacer po ogrodzie przedszkolnym; Oglądanie śniegu na drzewach, krzewach, pod nogami. Nabranie do szklanki. Wykonanie eksperymentu z topnieniem, porównywanie wyglądu.
- „Ptaszki w karmniku”- spacer; Obserwacja ptaków przy karmniku. Nazywanie ptaków.
- „Zima ”- spacer; Podziwianie krajobrazu Wisznic w zimowej szacie
Marzec
- „W poszukiwaniu wiosny”- spacer; Oglądanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów. Zwrócenie uwagi na gatunki chronione.
- „Pożegnanie zimy’- spacer; utopienie Marzanny. Zabawy przy piosenkach o wiośnie.
- „W kinie” - wycieczka; do kina.
Kwiecień
- „Wiosna w parku”- wycieczka; Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Porównywanie z zimą i jesienią.
- „Nad Zielawą”- wycieczka; Obserwacja ptaków , które powróciły do nasz ciepłych krajów.
Maj
- „Wiosna w sadzie”- wycieczka; Nazywanie , różnicowanie drzew owocowych. Zwrócenie uwagi na rolę pszczół w zapylaniu kwiatów.
- „Majówka”- wycieczka do ogródków działkowych; Zorganizowanie pikniku.
- „W szkole”- wycieczka; Zwiedzanie budynku Szkoły Podstawowej.
Czerwiec
- „Na łące”- wycieczka; Obserwowanie owadów, nazywanie najczęściej spotykanych roślin łąkowych.
- „Podróż autobusem do……………..?” wycieczka
- „Lato czeka”- wycieczka połączona z omówienie zagrożeń czyhających na dzieci podczas wakacyjnych wyjazdów
Spacery i wycieczki tematyczne - cały rok w zależności od potrzeb.
PROCEDURA PRZEBYWANIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 Nr 4, poz. 17)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31.12.2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz U z 2003r., Nr 6, poz. 69)
ZADANIA | ODPOWIEDZIALNI | TERMIN |
Do przedszkola przyprowadzamy dziecko całkiem zdrowe | Rodzice | Cały rok |
Dziecko powinno być ubrane stosownie do pory roku (np. kalosze, peleryna przeciw deszczowa, rękawiczki, odpowiednia do temperatury czapka, nakrycie głowy w upalne dni) |
Rodzice |
Cały rok |
Zajęcia programowe: spacery, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy odbywają się na świeżym powietrzu bez względu na porę roku |
Nauczyciel |
Cały rok zgodnie z planem |
Nie wychodzimy na świeże powietrze w przypadku: - ulewnych opadów deszczu, - silnego wiatru grożącego, złamaniem drzew, konarów i gałęzi, - wyładowań atmosferycznych, - gdy temperatura powietrza spada poniżej 100 C - w przypadku mocnego nasłonecznienia zajęcia prowadzone są w zacienionych miejscach |
Nauczyciel |
Cały rok bez względu na plan |
Na świeże powietrze nauczyciel wychodzi ze wszystkimi dziećmi z danej grupy (nie ma możliwości pozostawiania dziecka w innej grupie) |
Nauczyciel |
Cały rok zgodnie z planem |